NEWS :: Strona Główna :: Forum :: Polskie Gildie :: Księga Gości
PODSTAWY
  .: Strona Główna
  .: Forum
  .: Recenzja
  .: FAQ
  .: Zasady Eternal Lands
  .: Galeria

Artykuły
  .: Jak powstawało EL
  .: Wywiady

Gildie
  .: Pojęcie Gildii
  .: Jak stworzyć gildię
  .: Polskie gildie
  .: Komendy

Poradniki
  .: Atrybuty
  .: Boty
  .: Czary
  .: Doświadczenie
  .: Interface
  .: Jak zacząć ...
  .: Komendy
  .: Perki
  .: Rady
  .: Skróty klawiszowe
  .: Skróty nazw
  .: Tajemnice EL
  .: Umiejętności
  .: Zadania dla bogów
  .: Zadania podstawowe

Download
  .: Gra Eternal Lands
  .: Tapety
  .: Mapy
  .: Inne

Kontakt
  .: Printex
  .: Nasza Ekipa
  .: Reklamuj Nas
  .: Współpraca

Linki
  .: Oficjalna strona gry EL
  .: Oficjalne forum gry EL
  .: Dobry Translator
  .: Translator wielojęzyczny
  .: Generator imion
  .: Elmanuals
  .: Strona gildii CEL
  .: Dobry poradnik Vanyel'a

Liczniki
Licznik odwiedzin
Komponenty WWW

Licznik Dzienny
Komponenty WWW

Osoby On-line
Komponenty WWW

Polecamy
CyberSzpieg

MMO CyberSzpieg

4story
Last Chaos
Metin2
Osa - gry mmo
CyberSzpieg - toplista gier online

Głosuj
TOP50 Gry

Toplista MMORPG



















































Pojęcie RPG

   Gry fabularne, zwane z angielska Role-Playing Games to rodzaj zabawy, na którą składa się połączenie gry, opowieści, teatru czy artystycznego happeningu. RPG to gra fantazji, niesamowita podróż po zakamarkach wyobraźni jej uczestnika. W Stanach Zjednoczonych i Zachodniej Europie od kilkunasu lat bawią się tak setki ludzi. Również i w Polsce ten rodzaj hobby cieszy się od niedawna sporą popularnością.

O co więc w tym tak naprawdę chodzi?

   Akcja gry toczy się w wyobraźni grających. Treścią są zazwyczaj utrzymane w konwencji fantastycznej przygody grupy bohaterów, którzy wspólnie dążą do osiągnięcia jakiegoś celu. Zadaniem każdego czytelnika jest jak najdoskonalsze odgrywanie roli swego bohatera (stąd wzięła się angielska nazwa - roleplay- odgrywanie roli). Postać wymyślonego bohatera istnieje oczywiście jedynie w umyśle gracza, i tylko od niego zależą jego cechy charakteru, wygląd, przeszłość, a także przyszłe losy. Im pełniejsza będzie identyfikacja gracza z bohaterem, tym ciekawsza będzie gra dla niego i innych. W trakcie przygody wszyscy uczestnicy biorą aktywny udział w tworzeniu fabuły i akcji - są w pełni odpowiedzalni za własne losy. Do gry nie potrzeba żadnej planszy, a niekiedy używane akcesoria jak figurki czy makiety budowli mają znaczenie marginalne.

   By grać w gry fabularne potrzeba co najmniej dwóch osób, z których jedna pełni funkcję Mistrza Gry. Górny pułap liczby grających nie istnieje, lecz z doświadczeń wynika, że nie powinien on przekraczać siedmiu-ośmiu osób. Przy większej ilości uczestników gra traci tempo, nawet, gdy biorą w niej udział doświadczeni gracze. Mistrz Gry to postać jedyna w swoim rodzaju, tworzy on i opisuje obraz świata gry, układa zarysy scenariusza przygody, a także osądza, co bohaterowie w danej chwili mogą zrobić, a co jest niewykonalne. Ustala on, jakie są konsekwencje działań graczy i dba o zasady zdrowego rozsądku, by przygody, które są udziałem graczy miały realny wymiar. Podczas gry MG zastępuje graczom zmysły ich bohaterów i opisuje im wszelkie miejsca, w jakich się znajdują. Odgrywa on postacie ludzi, z jakim bohaterowie mają styczność i opisuje sytuacje, w jakich przebywają... Istotą gier fabularnych jest także to, że w interesie graczy nie leży rywalizacja. By osiągnąć postawiony w scenariuszu cel, gracze powinni współpracować. Czyż nie jest rzeczą ciekawą wcielić się w kogoś zupełnie innego od siebie, przezwyciężyć swoje kompleksy i słabości, nauczyć się szybko podejmować decyzje ?

   Gry fabularne to ciekawa i interesująca rozrywka, hobby, które może pochłonąć każdego wielbiciela inteligentnej zabawy. Większość gier tematycznie dotyka fantastyki, szczególnie fantastyki baśniowej (np. Palladium, Warhammer, Merp) i science-fiction (Star Wars, Spacemaster, Cyberpunk). Modne są również ostatnio gry osadzone w realiach grozy, gotyckiego horroru. Do takich należą np. Wraith: the Oblivion, Vampire: the Masquerade, Warewolf: the Apocalipse. Oczywiście konwencja fantastyczna nie jest regułą, pojawiają się też gry historyczne (za przykład może posłużyć powstała niedawno gra nawiązująca do czasów trylogii Sienkiewicza - Dzikie Pola). Od czasu pojawienia się pierwszego czasopisma promującego wśród polskich czytelników istotę gier fabularnych - "Magii i Miecza" minęły z górą cztery lata. W tym czasie powstało wiele klubów zrzeszających pasjonatów tego hobby, organizowano także konwenty, czyli zjazdy miłośników RPG. Połączono też w wielu przypadkach ten ruch z działającym od wielu lat ruchem miłośników fantastyki. Na polskim rynku wydawniczym pojawiło się wiele przekładów znakomitych pozycji zagranicznych. Największą popularność zdobył od tego czasu Warhammer, nie mniejszą również Cyberpunk. Jeżeli chodzi o polskie pozycje, to popularne z racji drukowania w pierwszych numerach czaspisma "Magia i Miecz" Kryształy Czasu zostały mocno skrytykowane, próbowano wydawać systemy własnym nakładem - jak "Zły Cień", czy "Aphalon", doczekaliśmy się wreszcie wydawnictwa w pełni profesjonalnego - są nim właśnie rzeczone Dzikie Pola. Na niekwestionowanego potentata na rynku krajowym wyrosło wydawnictwo MAG. Pojawiały się i znikały także różne periodyki poświęcone RPG; nieprzerwanie wychodzi "Magia i Miecz", w chwili obecnej również "Talizman" oraz "Legenda".

   W czasach, gdy coraz mniej ludzi czyta książki, a wyobraźnia ludzka jest uśmiercana przez telewizję czy gry komputerowe, RPG zaprasza do rozwijania fantazji, do ciekawego spędzenia wolnego czasu z przyjaciółmi.

tekst:Rafał Olszowski

Pojęcie cRPG

   Komputerowa gra fabularna (ang. computer Role Playing Game, w skrócie cRPG) - to rodzaj gry komputerowej, w której kierując grupą postaci lub pojedynczym bohaterem gracz wykonuje różne zadania (ang. quests) otrzymując w zamian przedmioty i/lub złoto oraz punkty doświadczenia wpływające na statystyki postaci, podobnie jak w tradycyjnych grach fabularnych. W ten sposób bohater/bohaterowie kierowani przez gracza stają się coraz potężniejsi - gotowi sprostać nowym, trudniejszym zadaniom.

Istotną rolę w grach tego typu odgrywa czynnik losowy w tradycyjnych grach RPG reprezentowany przez rzuty kośćmi, tutaj zastąpione przez losowo generowane przez komputer wartości. Decydują one między innymi o tym czy postaci udało się trafić wroga, jak dobrze jedna postać opatrzyła lub wyleczyła drugą, itp.

Gra ma zwykle przygotowaną z góry, często nieliniową, fabułę, czasami podzieloną na kilka mniejszych części (niekiedy zwanych rozdziałami). Zazwyczaj niemożliwe jest ukończenie danego rozdziału bez wykonania pewnych określonych zadań.

Ten gatunek gier komputerowych jest bardzo rozbudowany, a sposób przedstawienia świata mocno zróżnicowany. Wytworzyły się także liczne podgatunki, jak np. Hack&Slash (Diablo, Diablo II czy Dungeon Siege), gdzie fabuła została znacznie uproszczona, ilość wątków pobocznych mocno ograniczona i najważniejszą częścią gry stała się walka.

Ponieważ istota gier cRPG jest często mylnie rozumiana jako zmieniające się statystyki postaci, gry z innych gatunków bywają opisywane jako posiadające "elementy RPG", mimo iż nie oznacza to tego, co sugeruje nazwa (tzn. odgrywania ról) a jedynie możliwość rozwijania i ulepszania prowadzonego przez siebie bohatera lub jednostki (np. siły, celności, itp.).

Źródło : Wikipedia

Pojęcie MMORPG

   MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) to rodzaj komputerowych gier RPG, w których (za pomocą Internetu), może naraz brać udział nawet kilka tysięcy osób jednocześnie.
   Światy MMORPG przeważnie osadzone są w klimacie fantasy bądź science-fiction.
Ponieważ serwery obsługujące danego MMORPG'a stanowią przeważnie własność jego wydawcy i są przez niego utrzymywane, więc gra za ich pośrednictwem wymaga comiesięcznych opłat niezależnych od kosztu zakupu samej gry oraz własnych kosztów dostępu do Internetu.
   Gracz tworzy na swoim koncie awatara (własne alter ego w świecie gry), którego liczne umiejętności i atrybuty zmieniają się wraz z ilością zwycięskich bitew i wykonanych zadań. W trakcie gry postać gracza odnajduje liczne przedmioty oraz wirtualne pieniądze co pozwala na rozwinięcie wątku handlowego.

Źródło : Wikipedia

BUG

    Bug to w żargonie informatycznym, wyrażenie oznaczające pewien błąd, usterkę - niepożądane, powtarzające się przy zajściu określonych czynników działanie programu, wynikające z błędu człowieka na jednym z etapów tworzenia oprogramowania, zwykle na etapie projektowania lub tworzenia kodu źródłowego.
Nazwa pochodzi od angielskiego słowa bug (owad, robactwo).
Prawdopodobnie przeszła do żargonu programistycznego z żargonu inżynierów telekomunikacji, którzy o szumach w sygnale żartowali, że "owady się zalęgły w urządzeniu".
Wiadomo też, że słowa bug w kontekście usterki używał Thomas Edison.

    Inna historia dotycząca nazewnictwa: w pierwszych maszynach komputerowych o wielkości mierzonej w m3, których stosowano do przełączania stanów przekaźniki a potem wymagające wysokich napięć lampy elektronowe, owady powodowały spięcia, czego następstwem były błędy w wynikach działania maszyny.

    Słowo bug jest często tłumaczone w tym kontekście jako pluskwa, oznaczającym obecnie - podobnie jak w angielskim źródłosłowie - również podsłuch lub podgląd elektroniczny (mikrofon, kamera).

    Pluskwy, czyli błędy programistyczne są obiektem wielu spośród tzw. praw Murphy'ego, m.in. głęboko słusznego "w każdym programie (dłuższym niż 100 linijek) jest jeszcze jeden błąd".

Źródło : Wikipedia

Gry MMORPG : 4Story & Last Chaos & Metin2